Share

YOU CAN EASILY RECOGNIZE THEM (56:7) BY WHAT THEY ARGUE (KORAN 47:30)

SHARE

Siapa orang beriman?

Draft




Maksud Orang Positif





Unity in Diversity

Pada mulanya manusia itu 'umat yang satu' (∴ Islam). (2.213)

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat (yang satu) seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini... (6.38)

Patutkah mereka mencari sistem hidup selain sistem kehidupan Allah? Padahal kepadaNyalah Islam (أَسْلَمَ ; ∴ umat yang satu) segala apa yang di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa... (3.83)

Sebaliknya:

Dan kalaulah Tuhanmu menghendaki, tentulah Ia menjadikan manusia 'umat yang satu' (∴ Islam). Tetapi mereka terus-menerus berselisihan, kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu... (11.118-119)

Dan tiadalah manusia pada mulanya kecuali 'umat yang satu' (∴ Islam). Kemudian mereka berselisih. Dan kalau tidaklah kerana ketetapan terdahulu dari Tuhanmu, tentulah telah diputuskan di antara mereka mengenai apa yang mereka perselisihkan itu.(10.19)

Oleh itu:

Sesungguhnya orang-orang yang memecah-belahkan cara hidup (دِينَهُمْ) dan mereka menjadi berpuak-puak/ beragama/ bermazhab (شِيَعًا) tiadalah engkau terkait sedikitpun dengan mereka...(6.159)

Bagi kamu sistem hidup kamu
(sectarianism, beragama, berpuak, bermazhab, bigotism)

dan bagiku sistem hidup aku
(manusia itu 'umat yang satu' (2.213) - unity in diversity)
(109.6)

Dan sesiapa yang mencari cara hidup selain Islam (umat yang satu), maka tetap tidak diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi. (3.85)